Wednesday, January 21, 2009

Kejatuhan

As-Syeikh Hasan an-Nadwi di dalam buku Maza Khasiral Aalamu Binhithaathil Muslimin merumuskan beberapa punca kejatuhan umat Islam hari ini seperti berikut :

1) Kepimpinan berpindah kepada orang yang tidak layak. Pemimpin-pemimpin umat islam meminggirkan ajaran Islam dan mengutamakan kepentingan peribadi dan kelompok.

2) Politik dipisahkan daripada agama. Apabila agama tidak lagi menyuluhi politik, maka lahirlah penyelewengan, kezaliman dan ketidakadilan pada peringkat tertinggi.

3) Pemimpin dan para penguasa Muslim menunjukkan contoh yang tidak baik. Mereka tenggelam dalam kemewahan dan kemaksiatan dan mengabaikan kewajipan amar maaruf dan nahi mungkar.

4) Para ilmuwan Islam gagal memperkembangkan ilmu. Ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan sains dan teknologi tidak difokuskan.

5) Timbulnya bidaah dan kesesatan dalam dunia Islam. Tokok tambah dalam agama tanpa berasaskan Quran dan sunah menjadi popular sehingga akhirnya berjaya memudarkan cahaya Islam yang asli lagi murni.

Dengan keinsafan dan kesungguhan, kerosakan ini dapat diperelok dan diperbaiki. bagaimanapun kerjanya tidak mudah. Namun, andai kata kita sanggup memulakan proses perubahan ini, Allah pasti mempermudahkan kerja-kerja kita.
Apa kata anda? Tepuk dada, tanya selera.

No comments: